I run clean for Det europeiske friidrettsforbundet

Vi er stolte av å ha utviklet en interaktiv og engasjerende læringsopplevelse som bidrar til å holde sporten ren! Dette programmet er banebrytende i sin form, og har mottatt utmerkede tilbakemeldinger fra brukerne.

I Run Clean er antidopingkampanjen til Det europeiske friidrettsforbundet. Opplæringsprogrammet tar for seg alt fra verdier og holdninger til WADAs regelverk og er obligatorisk for alle som skal ha startlisens i EM.

Viktig primærmålgruppe

Det er vanskelig å endre holdninger. De som har bestemt seg for å dope seg, vil dope seg. De som har tatt et klart standpunkt imot doping, vil aldri gjøre det. Derfor er det de i midten, de lettpåvirkelige unge, som er primærmålgruppe for I Run Clean.

Tar e-læring i WADAs regelverk til nye høyder

Det unike med I Run Clean er metoden for å jobbe med holdninger og verdier Brukerne må blant annet skape sin egen verdiprofil som brukes aktivt gjennom hele kurset. Verdiene kan plukkes fra en liste eller skrives inn. Når utøveren har valgt verdier, tar han eller hun et bilde av seg selv eller velger en avatar. Da har man skapt sin egen virtuelle profil, eller merkevareuttrykk. Den virtuelle profilen dukker opp videre i programmet, spesielt i dilemmasituasjoner, hvor man må foreta valg.

I ett dilemma blir utøveren utsatt for en skade og fristet til å ta medikamenter for å komme raskere tilbake. Dette reiser en del spørsmål som utøveren må reflektere over:

  • Hva sier ditt virtuelle selv om slik medisinbruk?
  • Står medisinene på WADA sin liste?
  • Hva vil du gjøre nå, basert på hvem du er?
  • Hvilke verdier følger eller bryter du ved å handle på en bestemt måte?
  • Hvordan føles det å ha tatt valget ditt?
  • Hvilke konsekvenser kan det få for deg og de rundt deg?

Til inspirasjon for andre virksomheter

Enhver virksomhet burde jobbe med verdier på denne måten. De fleste virksomheter har ofte vedtatt 3–4 verdier som alle må forholde seg til, mens denne metoden muliggjør at hver medarbeider kan få sette ord på hva hver verdi betyr for meg. Det er først da verdiene virkelig vil gi mening, slik verdier skal gjøre.

Skjermbilder fra Run Clean

Vil du prøve I Run Clean?

Registrer deg som bruker på:

www.irunclean.org

Metode/virkemiddel: Spill og gamification, e-læring, film, animasjon, målgruppeanalyse