Operation Penguin for Nordic Choice Hotels: Et spill om bærekraft
Læringsspill hvor miljøtrusler erstattes med bærekraftige løsninger
«Operation Penguin» er et spill der ansatte i Nordic Choice Hotels lærer selskapets bærekraftspolicy i et virtuelt hotellmiljø.
Nordic Choice Hotels tar klima og miljø på alvor, derfor har de i flere år hatt et prosjekt som heter Operation Penguin. Målet er å sørge for at hver enkelt medarbeider forstår Nordic Choice Hotels sin bærekraftspolicy og at de vet hvordan de selv kan bidra på kort og lang sikt. I 2012 laget vi et standard e-læringsprogram på Penguin. Nå ønsket Nordic Choice seg et læringsspill for alle 13 000 medarbeidere i kjeden.
Innholdet ble bygget rundt sertifiseringskravene for bærekraft og tilpasset hotelldrift
I spillet lærer medarbeiderne hvilke faktorer ved hotelldrift som påvirker klima og miljø, og hvilke bærekraftige tiltak de selv kan gjøre hver eneste dag. Det handler om å identifisere miljøtruslene og erstatte dem med bærekraftige løsninger.
Spilleren styrer Petter Penguin – som selvfølgelig har Stordalens entusiastiske stemme – rundt i hotellet. Etter hvert som man foretar valg, får man bærekrafts-poeng. Det er mulig å få bonuspoeng – men da må man vite «how to hack» og finne skjulte verdener. Den totale scoren vises i en high score liste. Spillet fungerer glimrende både på mobil og desktop, mobilbrukerne får en ekstra godbit: Ved å bevege på telefonen, kan de navigere seg rundt i resepsjon, hotellrom, restaurant etc.
Nøkkelen til suksess er et lekent, men 100 prosent relevant spill. I tillegg er Operation Penguin et innarbeidet konsept i Nordic Choice og forankret helt opp i toppledelsen. Programmet er oversatt til svensk, engelsk og dansk, og implementert i hele kjeden til god mottakelse.
Metode/virkemiddel: Spill og gamification, e-læring, film, animasjon