6 reviderte råd fra hjemmekontoret – 7 måneder senere

Publisert: 7. oktober 2020

Av: Jonas Jøssund



I midten av mars kom jeg med seks gode råd fra hjemmekontoret med hjemmeskolen sittende ved min side. Nå har det gått syv måneder. Hvordan har disse rådene stått seg?

Råd 1: Lag en god struktur på hverdagen Send barna på skolen!

I mars var jeg opptatt av struktur og gode dagsplaner. Ikke en gang en utdannet pedagog og lærer klarte å kombinere hjemmeskole med en full arbeidsdag – tross gode intensjoner og planer. «Heldigvis» måtte sambo koronastenge klinikken sin, hun ble dermed foretrukken lærer i huset.

Mandag 27. april 2020 åpnet skolene igjen. Jeg nominerer herved 27. april til offisiell flaggdag. Barna trenger å være på skolen, og foreldre trenger at barna er på skolen 🙂

Bilde-Kjersti-Elise

Råd 2: Sett av fellestid Jobb fra kontoret

I og med at barna nå er på skolen, utgår dette rådet. Og da trenger jeg ikke jobbe hjemmefra hele tiden! Jeg er ikke i noen risikogruppe og jeg har heller ingen i risiko nært rundt meg. Med gode tiltak på plass åpnet vi for at folk kunne begynne å jobbe fra kontoret igjen. Joda, det er fint å jobbe hjemmefra, og digitale møter funker som regel greit det, men så utrolig DEILIG det er å komme seg ut og bort fra hjemmet og inn på kontoret en dag iblant.

Råd 3: Vær sosial med kollegaene dine i arbeidstiden

Noe av det jeg kjente mest på for syv måneder siden, var savnet etter å ha kollegaer rundt meg. Vi løste det med digital morgenkaffe og digital fredagspils. Nå møtes flere av oss på kontoret, men mange foretrekker fortsatt å jobbe hjemme. Slik blir det nok i tiden fremover. I den sammenheng har vi iverksatt blandede sosialiseringstiltak (blended socialism?).

Den digitale fredagspilsen har derfor gjenoppstått som månedens sosial-digitale høydepunkt. Ukens sosial-analoge høydepunkt er Task-trim sin utetrening!

fredagspils

trim

Råd 4: Sørg for faglig samhandling

Kommunikasjons- og prosjektstyringsverktøy som Slack og Monday har fungert kjempebra internt for oss. Monday har blitt et salgsverktøy like mye som et prosjektverktøy. Det gjør det også lettere å onboarde nye prosjektledere. I Slack går faglig prat jevnlig, både på fagspesifikke tema og i prosjekt.

Vi ser også at spesielt Slack har en stor sosial dimensjon. Her deler vi babybilder, kattebilder, bilder fra treningsteamet, snakker om fritidsinteresser og diskuterer idrettsprestasjoner (@Stig Robert).

Råd 5: Oppretthold nærhet til kunden

For oss som lever av gode kunderelasjoner, er dette viktigere enn noen gang. Vi opplever at det er et enklere å få til møter nå som hele Norge har skrudd på webkameraene sine. I tillegg får vi frigjort reisetid – mer tid er jo noe vi alle er godt tjent med.

Vi opplever nå at flere og flere kunder ønsker at vi skal møtes fysisk. Vi er veldig glade for det. Det er opp til hver enkelt å bli med fysisk eller digitalt. Vi har fått masse erfaring i å fasilitere gode møter der noen i grupper er i rommet og andre er på skjermen.

Råd 6: Ha fokus på den gode læringsopplevelsen

Jeg er veldig opptatt av å skape den gode læringsopplevelsen. Det lar seg også gjøre i rene digitale workshops. Min store forelskelse under denne pandemien har vært Miro. Miro er et fantastisk verktøy til å designe kreative prosesser – uansett om deltakerne er fysisk eller digitalt tilstede. Verktøyet alene er selvfølgelig ikke nok, en god læringsprosess krever god planlegging. Her er vi nødt til å hele tiden forbedre oss slik at våre leveranser treffer målgruppen best mulig.

Miro board


Så, hvordan har rådene mine stått seg?

De første ukene med stillstand i markedet og hjemmeskole var ekstremt slitsomt. Jeg fant ingen god arbeidsform med barna hjemme. Mye løsnet når skolene åpnet igjen.

For meg personlig var det også viktig å få lov til å jobbe fra kontoret igjen. Jeg ser fordeler med å kunne veksle mellom hjemmekontor (når jeg trenger å jobbe fokusert og uforstyrret over tid) og kontor (den gode samtalen, kreative møter, raske avklaringer). Ellers så er jeg imponert over hvor raskt vi har klart å omstille oss, både vi i Task og kundene våre.

Vi har funnet nye sosialiseringsarenaer som gir energi til oss alle, og vi har lært oss å bruke vår tekniske infrastruktur enda bedre. I bunn og grunn er jobben vi skal gjøre fortsatt den samme – lage leveranser som treffer målgruppen.

Hvilke erfaringer sitter du inne med nå, syv måneder etter?