Verdens beste vertskap – Digital service-opplæring for lufthavn

Publisert: 10. mars 2020

Av:



Bransjeorganisasjonen ACI kåret i 2018 Oslo og Bergen til Europas beste flyplasser i sine størrelseskategorier. Kåringen er en fjær i hatten til Avinor, siden den er basert på tilbakemeldinger fra de reisende gjennom månedlige målinger. Men passasjeropplevelser er ferskvare og krever at alle ansatte på flyplassene sikrer stabil drift og gode opplevelser hver eneste dag. Dette krever et kontinuerlig fokus på opplæring, et oppdrag vi i Task er blitt gitt tilliten verdig.

Opplevelse

Avinor vet selvfølgelig at det er menneskene som leverer de gode passasjeropplevelsene, og at dette ikke bare gjelder de som er ansatt i Avinor. For som passasjerer møter vi mennesker helt fra vi bestiller reisen til vi er hjemme igjen. Det er snakk om opplevelsen på Flytoget, bussen, parkeringsplassen, kiosken, bagasjedropp, security, taxfree, gate osv. Derfor er alle disse i målgruppen når Avinor har definert mål om å bli «Verdens beste vertskap». Det er alle disse kundetreffpunktene som skal sikre at du og jeg som reisende blir strålende fornøyd.

På grunn av dette visste også Avinor at opplæring av egne ansatte, handling-personell og annet personell er avgjørende for å nå målet om å bli «Verdens beste vertskap». Avinor trengte den beste læringspartneren for å nå målet sitt. Valget falt på Task, noe vi er svært stolte over.

Avinor rammeavtale

Avinors opplæringsbehov spenner bredt, alt i fra kundebehandling, digitalisering, sikkerhet til hvordan man håndterer bagasje, passasjerflyt og sikker ombordstigning i fly. Dette krever opplæring som både snakker til hjertet og hjernen, noe vi i Task tar på alvor.

Som leverandør er det også fantastisk inspirerende og utviklende å få jobbe med flyplass. Det å faktisk kunne bidra til gode opplevelser for passasjerer, men også å lære om hvordan bagasjen min reiser gjennom systemet, hvordan gatene opereres og hvordan disse broene man går gjennom fra gate til fly er bygget opp. Ja, forrige gang jeg var ute og fløy stoppet jeg på broen og kikket: «Jaså, er det en CIMC noseloader dette…» Folk må ha trodd jeg var litt rar, men jeg hadde bare blitt litt nerd.

Selv om rammeavtalen er fersk, har vi allerede rukket å utvikle en rekke e-læringsprogrammer for Avinor. Vi gleder oss til fortsettelsen, både for å tilfredsstille nerdene i oss, men også for å bli «utsatt» for «Verdens beste vertskap».

Og forresten…
…et fly kan ikke rygge…
Det er det man har push-back biler til.