Treningstips for lærende organisasjoner

Publisert: 13. februar 2020

Av: Lasse Hamre



Alle vet hvordan man kan trene kroppen sin, men hvordan går man frem når man skal trene en organisasjon? Mitt arbeid med endringsprosesser i mange spennende organisasjoner har gitt meg viktige lærdommer som jeg vil dele med deg i form av fire treningstips.

Disse tipsene vil være nyttige for organisasjoner som vil være best mulig forberedt i møte med en høyst uforutsigbar fremtid. Trening gir endringskondis, forlenget levealder og sunt arbeidsmiljø.

1. Finn ut hva du skal trene på

Dette høres selvsagt ut. Men faktum er at mange virksomheter trener på mye annet enn det som er selve kjernen i det som skal trenes på. En gang skulle vi fornye salgstreningen til en organisasjon som jobbet med salg og kundepleie på telefon. Vi studerte kursene de hadde, og oppdaget ganske raskt at det var fylt til randen med teori, og at avstanden fra teori til det praktiske salgsarbeidet var så stor at folk ikke klarte å omsette teorien til handling. Så hva er det telefonselgeren faktisk gjør? Jo, hun lytter. Hun danner seg et bilde av kundens situasjon. Samtidig leter hun opp relevant informasjon på dataskjermen. Deretter skal hun gjennom en systematisk dialog definere kundens behov, og lede samtalen mot et eventuelt kjøp. Dette er avansert multitasking. Det å legge teori på toppen av situasjonen blir simpelthen for mange baller å sjonglere, men trening hjelper.

Tren på en ting om gangen. Tren først på å lytte, deretter på dialogen, og til slutt på produktkunnskap. Deretter kan du sette sammen treningen til stadig mer komplekse operasjoner, og etter hvert krydre med refleksjoner og diskusjoner rundet relevant teori. Etter hvert vil enkelte handlinger automatiseres slik at selgeren kan konsentrere seg om den virkelig vanskelige utfordringen, nemlig å få kunden til å få lyst til å kjøpe.

Den som vil trene på endring må først finne ut hvilke handlinger organisasjonen gjør når den endrer seg. Veldig ofte berører det arbeidsmåten, og i de tilfellene vil treningsdisiplinen være nettopp det; nye arbeidsmåter.

2. La folk trene sammen

Læring er ikke bare utvikling av individuelle egenskaper, det er også organisasjonsbygging. Derfor skal du la folk trene sammen. Det er flere fordeler ved å la folk trene sammen. Det er motiverende fordi du kan gi og få tilbakemeldinger. Du aktiverer relasjoner, og relasjoner får organisasjonen til å henge sammen. Det er gjennom relasjoner organisasjonen når ut til markedet. Å trene på tema som salg, service eller ledelse uten å trene på relasjoner er som å lære seg å sykle uten sykkel. Den som har trent på relasjoner vet hvordan man skal takle mellommenneskelige utfordringer som for eksempel sjenanse, skuffelser, tillit og troverdighet, ja, nærmest alt som er viktig når et menneske møter et annet menneske.

I alle endringer bor det latent motstand. Den som har trent på relasjoner står bedre rustet til å finne vei gjennom motstanden.

3. Etabler gode treningsvaner

Det må settes av tid til trening. Trening bør være lett tilgjengelig. Det er fort gjort å falle tilbake i gamle vaner, men hvis man støtter opp med struktur, rutiner og teknologi, kan treningen bli til en lek. Sett personlige mål, mål fremgangen, og være raus med heder og ære underveis.

Vi har det alle best når vi er i flytsonen, i spenningsfeltet mellom nåværende kompetanse og utfordringer. Det er i flytsonen man gjør den beste jobben. Det er her medarbeideren viser sin verdi og skaper verdi for organisasjonen. Dersom verdier skapes i møtet med kunden, bør man legge treningen så tett opp til kundemøtet som mulig. Klasserommet er old school, nå er det «training in the flow of work» som gjelder.

Alle har nok opplevd nyårets treningsforsetter forvitre til fordel for ubetydelige aktiviteter som på magisk vis plutselig blir viktigst akkurat der og da. Det er ikke lett å forandre atferd. Det som ser lett ut i teorien, kan være nærmest umulig å omsette til nye vaner. Selv trengte jeg hjelp fra Duncan, min personlige trener, for å få gjort det jeg trengte å gjøre for å få orden på en dårlig rygg.

Dette leder meg til mitt fjerde treningstips.

4. Søk hjelp

Det finnes rådgivere der ute som har ekspertise på organisasjonsutvikling, atferdsendring og bedriftskultur. Det er ingen skam å søke hjelp. Rådgivere bringer ofte inn nye tanker, og i møte med dine folk vil nye ideer oppstå. Rådgiveren vil også kunne hjelpe og motivere dere når treningen begynner å gjøre vondt. Men man kommer gjennom det. Og organisasjonen blir bedre og vil leve lenger.